eko

love it or leave it!

Nytt läkarbesök och nya mediciner

Kategori: Min vardag

Nemo somnade sent igår närmare bestämt 20.30. Han vaknade en timme senare och var jätte ledsen och kramig. Han verkade rädd, kanske hade han drömt en mardröm. Tog in han till våran säng och där turades han om att krypa upp på mig och sedan Daniel. Han ville vara jätte nära hela tiden. Tyvärr så blev han piggare och piggare och efter ett tag var det bara bus i sängen. Han sover aldrig i vår säng längre och jag saknar det faktiskt lite grand. Hade inget annat val än att bära tillbaka honom till sin säng och då somnade han efter ett tag. Hjärtebarnet vaknade sedan klockan 6 imorse och hade inga planer på att sova vidare. Synd, han hade behövt sova lite mer. 

Idag har jag varit till läkaren. Momma (min mormor) var barnvakt under tiden och det gick jätte bra trots att Nemo var så trött. Hur som helst så berättade jag för läkaren om hur min smärtfyllda sommar har varit. Läkaren satte in ny medicin på mig, Salasopyrin. Den är lite mildare än Methotrexate som jag åt tidigare. Tror faktiskt inte att det här var cellgifter..? Sis, vet du? Det som är lite synd med den här medicinen är att den tar 12-16 veckor innan man känner effekt. Med MTX var det 8 veckor och bara det tyckte jag var mycket. Men för att jag inte ska behöva ha ont i ytterligare 16 veckor så satte han in en kortisonbehandling på mig också. En väldigt svag dos så jag får höra av mig om jag inte fått någon effekt av den inom några dagar. Hoppas jag inte behöver höja dosen. Visst är det väl av kortison som man kan bli lite svullen? Har för mig det. En biverkning som är vanliga för Salasopyrin är att man kan bli en aning gul i huden samt kroppvätskor. Trevligt värre! Så om ni ser någon morot som är ute och går så är det bara jag! Vad gör man inte för att bli frisk..? Tycker nästan lite synd om mig själv faktiskt. En annan sak som är lite jobbigt är att den här medicinen ska tas varje dag. 2 tabletter morgon och kväll. Hur ska jag komma ihåg det? Ska ha upptrappning i en månad först för att minska risken för biverkningar. Det fanns ju fler trevliga biverkningar också, man blir inte bara morot serni! Och slutligen, funkar det inte med den här medicinen heller så får jag komma tillbaka för ytterligare en ny medicin, nämligen malariamedicin. Så då behöver jag inte oroa mig för malariamyggor. Perfekt!

Kommentarer

  • Annalena Undin säger:

    Du har det inte lätt gumman. Jag lider verkligen med dig.

    Själv sitter jag och tycker synd om mig själv som ska börja jobba, som har så mycket ogjort och inte hittar någon inspiration. Jag brukar inte vara så här trött och det är väl inget annat än att gilla läget....NOT. Kram

    2010-08-24 | 13:10:59
    Bloggadress: http://ghosty.blogg.se/
  • Sis säger:

    Vad bra att du äntligen fått ny medicin! Salazopyrin är mycket riktigt inte ett cytostatikum utan ett läkemedel som man ger vi inflammatoriska tarmsjukdomar och vid RA. Så om du nu åker på Morbus Crohn så är du garderad där med ;-). Hoppas att de ger dig lite lindring, även om det tar lång tid. Kram.

    2010-08-24 | 18:00:16
    Bloggadress: http://messersmith.blogg.se/
  • Sis igen säger:

    Nä gulla, jag har ingen aning om hur länge de har beräknat. Det är ju ganska många stora grejer kvar. Vattnet ska dras om (så imorgon blir vi nog utan vatten), plåtslagarn ska hit och dra om ventilationen, golvvärme etc. Hoppas i alla fall att det är klart till min födelsedag. Tycker att det har gått himla fort hittills med allt.

    2010-08-24 | 20:17:51
    Bloggadress: http://messersmith.blogg.se/
  • linda säger:

    hej emma.. såg att du kommenterat min blogg.. trevligt :) ja jag har palindron RA .. ja man kan ju antingen bita ihop eller bryta ihop .. tror ja väljer det första :) men nån bryta ihop period hihi min pappa har oxå palidron RA och min minsta dotter som är 2 har barn RA .. satt och läste lite i din blogg när din kille antar jag fick klä dig .. känner igen mig där :) haha men va fan gör man när grejerna i kroppen känns som dom ska sprängas och sitter fast... tänk om vi skulle ha så jämt tur det kommer i skov.. mtx hjälper tycker ja ,såg du fått ny medicin.. funka inte mtx? tycker oxå d e kul om om nu kan skriva så att du hitta mig så kanske vi kan ge varann tips eller bara spy ur sig lite :) RA e en piss sjukdom!!! men är väl bara att lära sig leva me skiten :) klart jag kan tycka att det e jävligt jobbigt att ja inte kan göra som jag vill dom dagar när jag inte kan gå eller använda armarna men tror att envishet följer me sjukdomen på nått vis.. man hittar alltid på nått sätt .. brukar tänka så här typ jag har inte tid me det här och tvingar upp mig ändå och gör sånt ja kan göra... vägrar låta sjukdomen ta över min skalle oxå... räcker me att den gör så mana har ont...



    ja du vet väl hur det där är.. kan ju va svårt för andra att riktigt förstå .. när fick du din diagnos? det där me stress har jag oxå fundera på .. ja blir sämre då om jag stressar..



    oj va jag skriver hehe men vi får höras av då ..

    hälsningar linda



    2010-08-26 | 09:21:13

Kommentera inlägget här: