eko

love it or leave it!

Nedtrappning av kortison

Kategori: Min vardag

Idag fick vi börja använda 4 av våra nya vattenburna element. Känns lyxigt! Det går ganska fort nu. Längtar så tills det är klart i alla rum! För mig är det lyx med värme på övervåningen!

Igår så pratade jag med läkaren. Han sa att mina prover ser ännu bättre ut nu. Jag hade en sänka på 2 (vad nu det betyder??) vilket var mer normalt för en kvinna i min ålder sa han. Tyvärr så visar provsvaren att jag fortfarande har de antikroppar som tyder på ledgångsreumatism vilket medför att jag kommer att fortsätta att medicinera, kanske resten av livet. Han frågade om jag hade upplevt några 10 poängs smärtor på senaste tiden vilket jag inte har. Eller jo en gång för kanske tre veckor sedan men det får jag stå ut med. Nu har jag ont ca en gång i veckan och det är inte alls lika illa som det var för ett par månader sedan. Hade visserligen ont tre dagar i rad förra veckan men det tror jag berodde på att jag inte mådde så bra i mig själv och var ur balans. Läkaren föreslog att jag skulle dra ner på kortisonet så från och med igår och 4 veckor framåt så ska jag äta halva dosen för att sedan sluta helt. Han sa att det här kommer att medföra ökad smärta men att jag får bita ihop. Känns rätt okej. Att inse att jag var sjuk var betydligt jobbigare än att veta att jag förmodligen kommer att medicinera resten av livet.

Har en hel del annat som jag skulle vilja spy ur mig men jag låter bli. Man vet aldrig vem som läser min blogg och skulle fel människa läsa vad jag skriver så blir det nog inte så bra. Men det är något som är otroligt betungande för mig och det känns som att jag måste göra något åt situationen. Måste bara samla kraft och ork.

Kommentarer

  • Sis säger:

    Weeiii! Vad skönt att få minska på kortisondosen! Håller alla tummar och tår jag har (och Zekes med för den delen) att det ska gå bra att trappa ner.



    Nu ringde du!! Kram kram!!

    2010-12-10 | 10:59:07
    Bloggadress: http://messersmith.blogg.se/
  • Emma säger:

    Men usch, har inte förstått du haft så ont :'(

    2011-01-01 | 22:01:40
    Bloggadress: http://famkassberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: