eko

love it or leave it!

Genus

Kategori: Min vardag

Med risk för att stöta mig med någon som blir upprörd då man pratar om genusperspektiv så har jag idag varit och köpt mig en bok som heter "Därför krockar Mars & Venus". Den är skriven av samma författare som har skrivit "Män är från Mars, kvinnor är från Venus." Ingen har väl missat att jag är enormt fascinerad av begreppet manligt och kvinnligt. Tycker att det är så himla intressant att se hur olika kvinnor och män kan tänka och uppleva samma tanke, händelse och samtal. I boken står det bland annat varför kvinnor aldrig glömmer ett gräl, varför det i kvinnans hjärna alltid finns mer att göra, den verkliga orsaken till att kvinnor är trötta och varför män tycker att kvinnor hetsar upp sig över ingenting. Allt som står är så himla klockrent vilket gör att boken bjuder på en hel del skratt. Det står om grälets anatomi, "Under gräl ska män ställa fler frågor och kvinnor ska tala mindre om sina känslor". Kan ju stämma. Det står även att män funkar bättre med projekt än med rutiner. Män vill bli tillfrågade om att ta hand om disken  istället för att kvinnor ska tänka att han ska ta hand om disken, sucka, bli sur och göra det själv istället för det blir enklast så. Be era män om det ni vill ha gjort istället. Män kan inte läsa kvinnors tankar, hur gärna vi än skulle vilja det.

Kommentarer

  • Ejkej säger:

    Jag tror absolut att män och kvinnor är olika biologiskt. Sedan ska alla egenskaper värderas lika högt, och det är där samhället har tagit en sväng åt fel håll, eftersom det manliga alltid värderas högre än det kvinnliga.



    Men att karln ska behöva bli tillfrågad om att diska, det låter som en bullshit ursäkt tycker jag. Då skulle alltså en normal man inte kunna sköta ett arbete utan att bli tillfrågad om att göra precis varenda grej. Varför skulle just hushållssysslor vara annorlunda än att gå ut och meka med bilen till exempel. Varför är det kvinnans jobb att "uppfostra" mannen. Ja förutom när man är mamma då, men ska man behöva vara mamma åt sin egen make för att disken ska bli diskad?



    Intressant diskussion tycker jag. (som väntat kanske ;))

    2010-03-04 | 09:55:05
    Bloggadress: http://viborpalandet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: