eko

love it or leave it!

Akademiker

Kategori: Plugg

Veckan består till största del av plugg. Sen hur bra det egentligen går kan ju diskuteras. Är rätt intressant ämne ändå, socialpedagogik. Hur vi interagerar med andra människor, eller hur vi FÖRVÄNTAS interagera med andra människor. Lite spännande ändå, även om det är lite för mycket akademisk touch för att jag ska vara helt tillfreds med allt lull. Det som är kul ändå är att jag märker mer å mer hur jag faktiskt kan tillämpa de kunskaper jag hittills lärt mig. Har kanske inte stenkoll på Foucault, Bourdieu och alla möjliga teorier och begrepp, men jag har som lärt mig att se på saker med olika infallsvinklar. Det finns inte bara en sanning utan allt kan tolkas utifrån olika teorier. Blir en liten akademiker av mig med till sist trots att jag var rätt motsträvig till hela fenomenet tidigare. Hur samhället kräver alltmer en akademisk utbildning, utan adekvat utbildning står man utanför. Det jag harmades över tidigare var väl mest att jag faktiskt gått en kvalificerad yrkesutbildning på två år som, när jag var klar, knappt var värd nånting på arbetsmarknaden. Fast jag ångrar absolut inte den utbildningen, den tvingade mig att jobba extremt mycket med mig själv, något jag har nytta av både som privat och i arbetet. Nu är jag snart klar med ytterligare en utbildning och jag kommer såklart inte ångra att jag har gjort den här resan heller. Kunskap är ju som bekant inte tung att bära, det är studielånen som är tunga. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: