eko

love it or leave it!

Hur var det nu med fetthalten?

Kategori: Träning

Ja i ärlighetens namn var det väldigt längesedan jag fick användning av kategorifliken träning men nu är det faktiskt dags igen. Jag är en periodare vad det gäller träning. Långa promenader i snabb takt har jag alltid hållit på med så det är inget nytt, men nu har jag faktiskt dammat av min cross trainern igen. Jag kände att det kanske var dags att utföra någon form av träning som jag faktiskt blir riktigt svettig av. Nog för att jag brukar ha rätt så bra med fart när jag promenerar med det är ändå inget som gör mig så pass svettig att jag behöver duscha.
 
Sedan jag började med injektionssprutorna mot reumatismen har jag upplevt att min aptit minskat. Biverkningslistan är lång, väldigt lång, med massor av vidriga biverkningar som jag helst inte vill tänka. Däremot har jag inte sett någonstans att aptiten kan minska, bara att man kan blir illamående och så. Så att jag har tappat aptiten pga av Humira är alltså min egen lilla slutsats. Detta har dock lett till att jag äter mindre och även mer sällan. Det kan ju tyckas vara bra för den som vill minska några kilo i vikt men sanningen är att det inte alls är bra. Jag äger nämligen en våg som i procent väger både fett, muskler och vatten i min kropp. Min vikt har minskat samtidigt som min procenthalt i fett har ökat! Min kropp larmar förmodligen att den är utsatt för svält och har därför minskat min ämnesomsättning till sparlåga vilket medför att jag förbrukar minimalt. Det jag äter roffar alltså kroppen åt sig och spar och lagrar som fett så att den ska klara den här tuffa behandlingen, istället käkar kroppen på mina stackars muskler. Inte bra alls! Så för att inte jag ska spara på mig massvis med fett så måste jag försöka äta ofta, nyttigt och röra på mig. Promenader är ju en självskriven del av min vardag men som sagt har jag nu dammat av crossen då jag känner att mina power walks kanske inte riktigt räcker till.
 
Nu har jag stått på crossen tre dagar i rad. Min kondition är kass har jag märkt så jag kör inga monsterpass direkt men jag tycker ändå att jag är duktig som håller igång. Sen har jag ju även mitt jawbone armband som är så sjuuuukt peppande för mig. Heja mig!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: