eko

love it or leave it!

Vilken morgon!

Kategori:

Idag fick Nemo gå på förskolan igen. Ingen hosta inatt så nu friskförklarar jag honom. Morgnarna hemma hos oss brukar sällan flyta på helt smärtfritt. Idag är en sån dag där jag inte kommer att vinna något pris som mother of the day. För att dra en lång historia lite kort så satt Nemo och åt gurka till frukost (ja det är sant). Naturligtvis försökte jag med alla medel få i honom något mer till frukost. Ja, välling drack han men jag vill gärna att han ska få i sig nåt mer på morgonen. Tror att det där är rätt vanligt bland föräldrar att man alltid vill truga i sina barn mer mat. Tiden rann iväg och jag säger till min kära unge att han måste sätta lite fart. Han kliver då ner från köksstolen fortfarande med hela gurkan i näven å travar in till vardagsrummet. Jag ska bara kolla på tv, säger den lilla älsklingen. Jag var inte så pigg på den idén utan förvandlades snabbt till tjat å gnat. Nemo stängde under vilda protester av tv och kastade demonstrativt gurkan rakt i golvet. Splash! Gurkbitar och gurksaft över hela köket. Mamman tappade då humöret (ja det kan hända den bäste). Höjde rösten några snäpp och statuerade exempel på dåligt föräldraskap. Jag vet så väl att man inte ska skrika åt sitt barn men det brast för mig. Jag blir galen på dig mamma då du skriker, säger Nemo. Man kan ju inte fortsätta vara arg när han säger så. Kände mig skitdum och konstaterade snabbt att trots att han kastat gurkan och inte lyssnat på mig så kunde han ändå sätta ord på hur han kände när jag jag skrek och bar mig dumt åt. Han var i just den stunden faktiskt mognare än mig och visade exempel på en mycket bättre taktik. Det är ju ganska fantastiskt egentligen vad mycket man kan lära av barn.

I övrigt så har jag precis tackat nej till jobb. Det händer ett par gånger per år och idag kände jag verkligen att ett nattpass inte var det ultimata för mig med den stundade tentan på fredag. Fick lite ångest att jag tackade nej men jag tror att det var klokt gjort av mig ändå. Tror faktiskt att jag ska försöka vara stolt över mig själv att jag sa nej. Som nog de flesta av er förmodligen har märkt så har jag lite svårt att säga nej.

Nu blir det plugg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: