eko

love it or leave it!

Rutiner... eller hette det ruiner?

Kategori: Min vardag

Har försökt att införa lite rutiner för Nemo för att han kanske ska sova bättre på kvällarna. Jag lägger honom en gång på förmiddagen då han ofta sover ganska länge. Sedan lägger jag honom en gång på eftermiddagen då han inte sover fullt lika länge. Sedan rundar jag av dagen vid 19.30 för att försöka ha honom i sängen vid 20.00. Det har funkat ganska bra i några dagar nu och det har gått rätt så bra att lägga honom på kvällen...tills igår. Han sov som vanligt på förmiddagen och då han vaknade så tog jag med honom ner på stan i vagnen. Vi blev borta ganska länge och det började närma sig hans eftermiddagslur. Han somnade i vagnen på väg hem och jag kunde tom ställa ifrån mig vagnen ute på altan och han fortsatte sova fastän den inte rullade. Det har nog inte varit möjligt sen han var 1 månad tror jag. Tanken va ju nu att han skulle sova kanske 2 timmar. Han sov 30 minuter. Tog in honom och försökte snabbt söva om honom i sängen, lönlöst. Ammade honom bytte blöja och testade igen. Han vägrade! Kämpade på från ca 15.00 till 17.30 då han äntligen somnade. Jaha, vad bra det här blev nu då. Sover han för natten nu eller hur blev det här?

Lagade färdigt middagen som jag samtidigt försökt kämpa på med. Danne skulle börja jobba 18.00 så det var lite stress. Då vi ätit klart gick Danne in i sovrummet för att hämta sina arbetskläder. Han ropar att jag ska komma. Ser Nemo ligga i sängen med ögonen helt öppna. Han är vaken igen. Från klockan 18.00 till 20.30 så kämpade jag med att få ungen att sova. Han hade ju sovit så himla dåligt på dagen att han borde vara jätte trött. Danne kom hem en sväng precis då Nemo somnat och han vart nog en smula rädd för mig för jag var redo att sätta mig själv i ett rum med vadderade väggar. Hela eftermiddagen och kvällen hade nu gått åt till att få Nemo att sova och allt detta fick jag förstås roa mig med själv. Var så slut att jag gick och la mig strax före 22.00 och somnade omgående. Nemo vaknar 22.30. Ger honom mat och hoppas på att han ska somna om igen efter det... han är vaken 2 timmar. Danne ramlade in nån gång vid 3.00 tror jag.

Har vaknat x antal gånger hela natten. Känner mig allt annat än utsövd. Nemo vaknade 07.30 så då klev vi upp. Han sover igen nu... Danne sover fortfarande. Längtar till den dagen då jag kan gå och lägga mig för natten och inte behöva vakna en enda gång för att min partner tar hand om Nemo varje gång han vaknar. Förstår ärligt talat inte hur han har samvete till att ligga bredvid och sova gång efter gång som Nemo vaknar. Jag skulle äta upp mig själv av samvetskval.

Kommentarer

  • Annelie säger:

    2009-09-26 | 19:55:21
    Bloggadress: http://anelis.blogg.se/
  • Annelie säger:

    nu blev det först ett tomt inlägg :S karlar har inte det tänket.. att de borde hjälpa till för de känner att de "inte kan".. de tror att varje gång bebisen piper så är det mat dags :S säg till han att ni kan ta varannan gång på natten och om det han GÖR inte hjälper tex napp, vaggning osv så kan han komma med honom för DÅ kanske han är mat sugen..

    2009-09-26 | 19:57:45
    Bloggadress: http://anelis.blogg.se/
  • Ejkej säger:

    Så är det hemma hos oss på natten också. Jim vaknar ju inte ens när Ossian låter, om jag vill att han ska kliva upp så får jag sparka liv i karln först och oftast tar det så lång tid att få liv i honom så att jag skiter i det helt. Sen har han mage att ligga och dra sig och sova på morgonen, när Ossian har vaknat dessutom. Jag försökte förklara för honom imorse att JAG har inte ens det alternativet, JAG måste vara vaken, men karljävlen tror på fullaste allvar att för honom är det OK att ligga kvar och snusa alltid. Oj nu vart det en lång kommentar. ;)

    2009-09-26 | 21:02:54
    Bloggadress: http://viborpalandet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: