eko

love it or leave it!

Barnsäkrat hem

Kategori: Min vardag

Igår var vi och hälsade på Nemos kommande förskola som hade öppet hus. Han var lite avvaktande till en början och stod bara och tittade i hallen. Men efter ett tag så började han gå runt och kika lite. Sen kom farmor och farfar och då blev han såå glad! Jag har varit lite smånervös inför dagisstarten och är väl i och för sig fortfarande lite nervös men nu så känns det ändå ganska kul. Visst känns han fortfarande liten men jag tror att han kommer att få det jätte bra där. Verkar vara en toppen förskola! Blev så inspirerad efter att jag varit där att jag satte igång och märka alla hans kläder då jag kom hem.

Inför dagisstarten så har vi försökt styra Nemos ät- och sovtider efter hur det kommer vara på dagis, vi försöker få honom att lära sig att äta själv och vi har även fått honom att somna i vagnen. Check! Men det finns en sak som vi inte har lärt honom särskilt bra. Betydelsen av "Aj aj och nej". Här hemma så har vi barnsäkrat i princip överallt. Det finns inga gardiner, blommor, prydnadssaker, lådor utan barnlås etc. Nemo kan härja fritt så gott som överallt. För trappan så finns en grind. Det här är ju såklart väldigt praktiskt och bekvämt för oss här hemma men vi får ju desto jobbigare då vi åker bort. Baksidan av den här bekvämligheten är alltså att Nemo knappt vet vad nej betyder och allt som inte finns hemma- trappor, gardiner, blomkrukor är ju jätte spännande. Känns som att det är hög tid att lära barnet betydelsen av "aj aj". Avleda funkar ju ofta bra men han bör ju ändå veta att vissa saker får man bara inte röra. Kanske jag ska börja med att sätta upp gardiner igen här hemma. På dagis så finns det ju gardiner och det vore ju trevligt om han inte slet ner gardinerna på dagis det första han gör.

Den här veckan så jobbar Danne så konstiga tider att jag kan nog inte jobba. Han åker 04.45 och kommer hem någon gång runt 16.00. Inte många timmar över där för mig att jobba. Men jag får ju vara hemma med Nemo så här dom sista 2 veckorna innan dagisstarten och det är ju inte fel. Har ju inte träffat han så överdrivet mycket i sommar.

Det som är synd med att Danne är borta så mycket är att jag inte kan slinga håret. Nu när jag är så kortklippt så har så mycket av min naturliga råttfårg kommit fram och det känns inte bra! Måste få komma till en frisör så snart som möjligt. Kanske jag kan få till det på nåt vis nästa vecka. Hoppas på det!

Nu en kopp kaffe!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: