eko

love it or leave it!

Snusfri...

Kategori: Min vardag

...blev jag idag för 3 år sedan. 1096 dagar utan nikotin. Är så stolt över mig själv. Hade snusat i 8 år. Då kom första rekordstora höjnigen på snuset. Jag köpte mig en stock snus som vanligt utan att tänka på att nu hade priset gått upp. Jag snusade 3 dosor av den stocken och kom sedan på att jag bara skulle kolla om jag kunde vara utan snus. Det var bara ett infall jag fick, hade inte planerat det långt innan för det har aldrig funkat för mig. Jag satte upp små mål, en timme i taget. Genomled första dagen utan att ta en enda snus. Använde mig av nikotinfria snusar. Jag var grinig, svettades, ville dö, grät. Det var fruktansvärt! Men då jag klarat en dag så tänkte jag att jag kunde klara en till och på den vägen var det. Jag klarade mig igenom abstinensen och det blev lättare och lättare. Hade hela tiden mina 7 dosor snus i kylen som jag ibland gick och luktade på men jag tog ingen. Visste så väl att om jag aldrig tog den första så skulle det gå bra. Hade tidigare gånger jag försökt att sluta lurat mig själv att "jag ska bara ta EN". Det funkar inte! 

Då jag gick någonstans så hade jag alltid med mig en dosa snus som en trygghet. Jag tog aldrig någon snus men jag behövde heller inte tänka på hur jag skulle ta mig till första bästa affär om jag inte skulle klara suget. Det funkade för mig och jag höll mig lugn av det. Jag vet att många inte tycker att man har tagit beslutet fullt ut om man gör så men huvudsaken att det funkar tycker jag. Jag snusade nikotonfria och det blev som min nya last. Höll på med dom i 9 månader innan jag på samma sätt fick sluta utan att ta en enda av dem. Det var en jobbig tid och jag kan erkänna att jag än idag kan känna mig sugen på snus ibland. Är medlem på en sida som peppar en att sluta. Var mycket hjälpt av den. För att kunna sluta så tror jag att man behöver hitta sitt eget sätt som funkar för just en själv. Och framförallt ska man tro på sig själv och ha viljan. Man kan klara allt bara man ger sig fan på det!

Kommentarer

  • bgo säger:

    jättebra gjort emma, var stolt över dig själv

    2010-01-19 | 12:44:49
  • Madde säger:

    Jag är också stolt över dig Emma, du är så duktig:)Kram Madde

    2010-01-19 | 22:30:53
    Bloggadress: http://mfaeldt.bloggplatsen.se
  • Ejkej säger:

    Nja, han har väl inte växt ur dom helt och 74/80 kan han fortfarande ha, men det beror som sagt lite på vilket märke. Lindex bodies får vi ha 86 på nu. På 8månaders var han 75,5 lång, men vi kanske mäter honom imorgon när vi ska ta svinsprutan.

    2010-01-20 | 10:59:01
    Bloggadress: http://viborpalandet.blogg.se/
  • Nikko säger:

    jag trog blodprover. Det var en uppföljelse på en massa andra prover som jag tog i augusti. Bara kolla att blodsocker och sådant ligger rätt till.

    2010-01-20 | 12:05:52
    Bloggadress: http://dansbandsfarsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: