eko

love it or leave it!

Manligt och kvinnligt

Kategori: Min vardag

Rätt så komiskt, bara några timmar efter att jag skrivit mitt förra inlägg om att Nemo inte kryper så kröp han lite grann! Han hade sikte på dammsugaren såklart. Det går lite trögt men han övar hela tiden. Snart så är jag tvingad att ställa undan alla mina fina saker som jag har framme. Övervåningen kommer att se ut som en djungel eftersom jag kommer att tvingas bära upp alla mina golvblommor.

Idag ringde jobbet och frågade om jag kunde jobba. Tyvärr så ska Danne jobba från 15-23 och jag skulle sluta 20 så det gick inte. Blev jätte besviken att det inte gick, jag behöver verkligen pengarna och det var ju så längesedan som jag jobbade nu.

Danne märkte hur ledsen jag blev över att jag inte kunde jobba så han har spenderat hela morgonen med att muntra upp mig. Jag har det verkligen bra ibland! Danne bäddade sängen, gjorde iordning frukost, hällde upp kaffe i min favoritmugg. Massa sånna här små detaljer som jag märker att han gör av lite extra ansträngning bara för att visa sin kärlek. Det kan vara bra för oss kvinnor att komma ihåg ibland att en del män har svårt att uttrycka kärlek genom ord så dom gör det i handling istället. Det kan vara saker som att dom borstar av snön från bilen innan du åker till jobbet, köper en present eller tapetserar om ett rum. Tänk efter själv! Ibland så ser inte vi kvinnor att dessa små beteenden är ett sätt för män att säga jag älskar dig. Vi kvinnor är nog mer för ord och kramar.

Jag tycker att det här med manligt och kvinnligt är så himla intressant. Har ett annat exempel som hände i fredags. Dannes pappa kom hit för att han skulle mäta någon lucka i vårat kök (dom håller på renovera sitt kök). Han frågade efter en tumstock. Senare på dagen så kom Dannes mamma hit och skulle också mäta någon grej, hon frågade efter ett måttband. Tycker att det var lite roligt faktiskt. En del har jätte svårt för att man gör skillnad på killar och tjejer. Jag vet en som blir skit irriterad då hon hör någon säga "Du som är man, kan du öppna den här". Jag bryr mig inte alls särskilt mycket men med risk för att uppröra många nu, jag skulle inte sätta på Nemo en rosa body tillexempel. Vill han leka med dockor så fine, men jag skulle inte klä han i "tjejkläder". Jag skulle heller inte överlåta lagningen av kläder till Danne eller få för mig att byta olja i bilen. Jag gör skillnad på killar och tjejer för att jag tycker att det är skillnad på killar och tjejer. Sen går ju allt att göra hur extremt som helst. Vill förtydliga att alla får tycka som dom vill och jag tycker inte alls att ni som väljer att klä era barn i rosa gär fel på något sätt, det här är bara min åsikt. Hoppas jag inte upprört någon.

Sen ska ni få ett litet boktips på en bok som jag fick då jag gick på föräldraträffarna. Håll kärleken levande av Alf B Svensson. Den är verkligen jätte bra, lättläst och rolig. Känner igen många saker i den boken och den har nog gett mig lite mer förståelse till hur man funkar.

Kommentarer

  • Ejkej säger:

    Låter också Jim byta olja på bilen och klart han har vissa intressen som är stereotypiskt manliga och jag en hel del som är stereotypiskt kvinnliga. Fast jag dressar ju Ossian i rosa... ;)

    2010-01-31 | 21:10:41
    Bloggadress: http://viborpalandet.blogg.se/
  • Emma säger:

    men hallå! jag hittade faktiskt åt din blogg häromdagen med, men glömde helt och hållet att kommentera ngt!:) ja, hoppas på att hon börjar sova jag med, för som det är nu sover hon lite och ingenting, är inne på 16 natten/dygnet nu, känner mig lite halvknäckt. låter ju bra de iaf att ni börjar få lite ordning på det med!:) Ha det så bra!:)

    2010-02-02 | 23:01:28
    Bloggadress: http://ftr.blogg.se/

Kommentera inlägget här: