eko

love it or leave it!

Ett enda...

Kategori: Min vardag

...poäng ifrån att få ett B på tentan som jag klarade. Gränsen gick vid 50 och jag hade 49. Surt!

Ibland får jag ett ryck och delar med mig mitt recept då jag har gjort mat som är alldeles extra god. Igår var en sån dag. Jag är inte så jätte bra på att laga lax. Känner helt enkelt inte till så många bra sätt att laga lax. Men igår så gjorde jag en helt fantastiskt god lax, faktiskt! Känner att jag bara måste dela med mig av receptet till er, inte för att jag vet om någon är intresserad men ändå. Den passar alldeles utmärkt för den som äter enligt LCHF om jag har någon sådan läsare, bara att skippa potatisen isåfall. Som vanligt då jag skriver recept kan jag inte ge speciella mått men jag litar på att den som vill laga det här klarar det alldels utmärkt själv.

Lax med philadelfiaosttäcke
Blanda en ask philadelfiaost med lite creme fraiche så att konsistensen blir lite smetaktig. Gissar på kanske 2 delar ost och 1 del crempa.
Smaksätt blandningen med salt, pepparmix, dill och rivet citronskal (ganska mycket citronskal så att det smakar ordentligt)
Bred blandningen över laxen, jag hade portionsbitar men det går naturligtvis lika bra med en laxfilé.

In med laxen i ugnen på 175 grader i kanske 20 min beroende på storleken på laxen

Till detta så serverade jag potatis, och en sallad gjord på strimlad rödkål, apelsinbitar, en skvätt olivolja, en skvätt äppelcidervinäger, rostade nötter och frön av olika slag, salt och peppar.

Men vilken sallad som helst funkar såklart till denna fantastiska lax.

Trevlig helg!

Kommentarer

  • Paps säger:

    Den där rätten såg god ut. Den ska jag testa.

    2012-01-13 | 17:40:00
  • Annalena säger:

    Låter gott.

    Och visst är det surt när det är så nära,men huvudsaken är ju att du klarade det.

    Du har något att hämta i min blogg under Award.

    http://ghosty.blogg.se/?tmp=15113103

    Kram

    2012-01-15 | 11:42:45
    Bloggadress: http://ghosty.blogg.se/
  • Anonym säger:

    sv: Den finns på gina tricot!:)

    2012-01-15 | 12:53:55
    Bloggadress: http://lavitadilovisa.blogg.se/
  • nyppa säger:

    Mmmmmmm mumma. Viklen tid kan jag kommma?? :)



    Kram

    2012-01-20 | 01:16:32

Kommentera inlägget här: