eko

love it or leave it!

Middagsbjudning

Kategori:

Igår bjöd vi hit Kim (han som tidigare jobbade på Lilla förskolan) på middag. Vi har pratat om att bjuda hit honom länge men inte bokat nåt datum. Ville som ge han nåt för arbetet han har gjort på förskolan. Då jag började glåma i kalendern så insåg jag att flera helger framöver var bokade till olika saker. Ville inte att det skulle gå alltför lång tid innan vi bjöd hit han så jag kläckte den briljanta idén att vi skulle bjuda han idag (läs igår). Det var ostädat här, jag visste inte vad jag skulle bjuda på och jag fick mitt vanliga stresspåslag. Danne tyckte att vi skulle göra smördegsinbakat kött av nåt slag. Hm, okej. Det är inget jag vanligtvis gör men tänkte att det säkert blir bra. Bad att Danne skulle ta hand om städningen så skulle jag ordna maten. Gjorde ett snabbt upplägg i huvudet vad som skulle serveras och hastade till Coop. Yrade runt på Coop där flera saker som jag behövde saknades. Körde över till Ica, där jag vanligtvis aldrig handlar. När jag kom ut från affären hittade jag inte bilen. Wtf?! Vad är det som händer med mig? Gammal? Stressad eller bara allmänt förvirrad..?

Stressade hem med alla varor och medan jag lastar in påsarna i huset så smiter Doris. Rusar efter henne som lyckligtvis stannar ganska snart då hon märker vad kallt det är ute. Väl inne så möts jag av Nemo som fortfarande kutar runt i pyjamas och Danne sittandes vid datorn. Jag dog en smula av stress och irritation men höll mig relativt lugn.

Kim satte sig bredvid Nemo då vi åt. Blev lite full i skratt då jag såg vad arbetsskadad han är. Nemo kladdade ju på som han alltid gör vid bordet och Kim säger med sin lugna stämma "använd besticken Nemo. Sitt riktigt på stolen." En annan har ju lixom gett upp och orkar inte tjata på han hela tiden. Skönt att ha nån som kan ta den rollen ett tag.

Maten som jag gjorde var klyftpotatis, smördegsinbakad fläskfilé och ytterfile (som för övrigt blev totalt misslyckad), trattkantarellsås och gorgonzolasås. Gjorde två såser för jag visste inte om Kim gillade gorgonzola, är ju lite speciell smak. Till efterrätt gjorde jag vit chockladpannacotta med hallonsås. Tog ingen bild på varmrätten för den blev inge fin, asful rent ut sagt. Sen grämer jag såklart ihjäl mig för att den inte blev perfekt. Jag är ju kock god damit, ska inte faila på det där viset. Morr! Fick nån misslyckad bild på desserten som jag kan bjuda på dock. Trots några små missöden i köket så blev det en trevlig kväll. Vi spelade bland annat Härnösandspelet och jag vann...nästan. Det var Kim som vann men det var bara för att jag lät han vinna såklart. Hehe!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: