eko

love it or leave it!

Läkarbesök

Kategori:

Igår var jag hos läkaren för att kolla upp hur det ligger till med reumatismen. Han frågade hur jag kände med den nuvarande medicinen, om det funkade bra eller om jag ville sätta in starkare och aggressivare medicin. Jag tycker den funkar relativt bra. Den tar ju inte direkt bort all smärta men jag får ändå inte lika starka smärttoppar nu som innan jag började med den. Han gjorde en genomgång av mina leder och kände då att jag har fått en påverkan på min högra handled. Inte så jättemycket men den var lite knöligare. Jag passade även på att fråga honom hur en eventuell graviditet skulle påverka sjukdomen då det är nåt jag faktiskt oroar mig för (inte för att jag vet om jag kommer att skaffa fler barn men ändå). Han sa att under själva graviditeten så skulle jag förmodligen må ganska bra i min sjukdom då en graviditet i sig har en positiv påverkan på sjukdomen. Däremot efter förlossningen är det en ökad risk för att sjukdomen ska förvärras så det finns ett risktagande med att skaffa fler barn. Inte så stor risk att de avråder från att skaffa barn men jag bör vara medveten om det. Däremot så har jag ju min diagnos nu, till skillnad från när jag skaffade mitt första barn, vilket gör att de kan sätta in bra mediciner på en gång efter förlossningen. Frågan är ju bara om det skulle gå att amma med den medicinen. Amningen hade ju en väldigt stor betydelse för mig förra gången då jag vägrade medicinering för att jag hellre ammade än att vara smärtfri. Vidare sa han även att jag vid själva befruktningstillfället skulle tänka på att inte sjukdomen är så aktiv då en inflammation i min kropp kan föras vidare till barnet. Bra saker att känna till även om jag kanske inte får fler barn.

Under tiden jag var hos läkaren härjade Nemo lös på drakborgen. Förskolan var stängd igår så jag slet med mig Kim som barnvakt under tiden jag var på sjukhuset. De hade haft jättekul såklart. Jag anslöt mig till leken så fort jag kom tillbaka. Tyvärr så krockade Nemo med ett annat barn och slog framtänderna i hans huvud. Nemo blödde lite och gnällde på att det gjorde ont. Jag kände på tänderna och de verkade sitta fast som de skulle men jag funderar ändå på att ta honom till tandläkaren för en riktig koll. Det kan ju inte skada. Får se om Nemo är mera medgörlig hos tandläkaren denna gång.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: