eko

love it or leave it!

Förnyelse av körkort

Kategori: Min vardag

Fick ett brev från transportstyrelsen idag. Hann tänka att det måste vara ett ägarbevis på nån ny bil som nån vänlig själ har gett till mig. Det var det inte. Istället låg där ett brev att jag måste förnya körkortet. Va?! Har det redan gått tio år? Det kan inte vara möjligt. Men jo, det är möjligt. Den 29 oktober var det tio år sedan jag tog körkort. Körkortet utfärdades dock inte förrän 30 januari eftersom jag avskyr att ta kort hos en fotograf. Jag kommer ihåg att jag tog fram den där lilla lappen man får efter att ha klarat körkortet och sa till Danne att jag hittat den i flingpaketen när jag åt frukost. Han fattade inte skämtet och ärligt talat tror jag inte ens att han läste på lappen för jag fick ändå tala om för honom att jag tagit körkort. Jag hade gjort allt detta bakom hans rygg utan att han visste om det. Det var fruktansvärt svårt för mig. Dels för att jag är sjukt dålig på att hålla på överraskningar och dels för att han körde färdtjänstbuss på den tiden. Han var ju överallt å jag fick sitta å gömma mig bakom solskyddet i övningskörningsbilen. Min körlärare var väldigt förstående till det hela och hjälpte mig att kolla om han sett mig. Min körlärare var väldigt snäll faktiskt. Han bjöd mig på flera körlektioner för att han tyckte att det var så roligt att åka med mig. När jag hade en liten svacka och inte körde så mycket bokade han in mig på dubbellektioner utan att fråga mig. Han hade gett sig fasen på att jag skulle klara körkortet. Jag var ju liksom 21 år och hade redan låtit lämpen gå ut i tid en gång. Han menade att jag inte kunde dra på körkortet något mer och bokade dessutom in uppkörning åt mig. Det var bara att köra som en tok för att klara skiten. Samma dag som jag skulle köra upp kom han dessutom å hämtade mig en timme innan. Han hade fått en avbokning på en lektion och bjöd mig på en timmes lektion som genrep. Jag körde som en kratta och jag kommer ihåg att han sa till mig att on jag körde så på uppkörningen skulle jag bli kuggad. Det gjorde jag som tur var inte, även om jag nog fick motorstopp 5-6 gånger innan jag ens kom från parkeringen. Jag var så sjukt nervös! Märkte dock ganska snart att gubben jag körde upp med var väldigt matglad. Jag jobbade som kock på den tiden och satt å pratade om mat, recept och restauranger hela uppkörningen. Jag vet inte om det var det som gjorde det eller om jag faktiskt körde ganska bra men jag klarade uppkörningen. Hans ord var "Jag blir den första mannen i ditt liv som gratulerar dig till ditt körkort.". Jag slängde mig om halsen på den stackars gubben. Vilken lycka! Jag hade klarat allt på första försöket även om det tog lite tid. 
 
Det vart en liten anekdot såhär på förmiddagen. Nu ska jag plugga
 




Kommentarer


Kommentera inlägget här: